Contoh Surat Rasmi Yang Dihantar
Contoh surat rasmi lazimnya, surat kiriman rasmi dalam agensi kerajaan dihantar untuk menyampai atau mendapatkan maklumat, arahan, tindakan dan keputusan. Sekiranya format surat yang dihantar tidak sesuai,. Setelah selesai menyediakan surat rasmi tersebut, anda hanya perlu cetak dan surat rasmi sedia untuk dihantar. Contoh format surat rasmi 2021 adalah seperti dibawah.
Perenggan huraian tujuan surat rasmi. Elakkan bahasa kiasan dan ungkapan peribahasa. Surat rayuan yang ditulis mesti menggunakan format surat rasmi kerana tujuan surat tersebut dihantar adalah rasmi iaitu dengan tujuan merayu. Fungsi email adalah sama seperti surat yang dihantar secara pos. Ada yang menulis untuk mengucapkan tahniah, bertukar khabar berita, membuat temujanji, cuti sakit, memohon kerja, berhenti kerja, aduan,mahupun surat yang dihantar ke suratkhabar dan majalah. Kepada anda yang mencari contoh surat rasmi ringkas berhenti kerja anda boleh rujuk di gambar di bawah ini.
Contoh Surat Rasmi Yang Dihantar. Pada zaman ini, di mana e-mel dan mesej teks telah pun mengambil alih trend menulis surat rasmi, tidak rasmi atau perniagaan, anda mungkin perlu mengetahui beberapa taktik yang berbeza untuk menulis surat. Kandungan surat akan menentukan penekanan apa diletakkan di perenggan utama.
Terdapat pelbagai jenis surat untuk dipilih untuk pelbagai majlis.
Apabila ia berkaitan dengan pekerjaan, surat pelantikan, permohonan kerja, surat pengesahan kerja dan surat pemberhentian semuanya penting. Surat maaf, surat perpisahan, surat maaf, surat terima kasih, surat perpisahan dan surat simpati semuanya adalah cara rasmi untuk mengatakan perkara tidak rasmi.
Walaupun mereka tidak formal, adalah sangat penting untuk menulis mesej yang ingin anda sampaikan dengan cara yang jelas dan profesional. Kepada tulis ini, anda mungkin memerlukan sedikit bantuan daripada pakar. Tidak mengapa jika anda tidak mendapatnya dengan segera. Anda akan mempelajari asas-asas semasa anda menulis lebih banyak surat.
Terdapat banyak keperluan yang mesti dipenuhi semasa menulis surat dalam perubatan, pengesyoran, pengesahan dan kes perniagaan formal atau tidak formal. Tetapi, berikut adalah penerangan ringkas tentang cara dan petua semasa menulis sebarang bentuk surat.
Pertama, masukkan nama dan alamat anda, jika diperlukan di bahagian atas halaman surat.
Kedua, menulis salam yang sesuai yang anda perlukan untuk memulakan surat dengan penekanan yang diperlukan pada subjek. Ini bermakna anda harus memberi tumpuan terutamanya pada perkara penting yang anda tulis surat itu, kecuali menulis surat tidak rasmi.
Anda juga perlu mempunyai kemahiran komunikasi yang sangat baik untuk menulis apa-apa jenis surat. Bukan niat anda untuk meremehkan kuasa ahli jawatankuasa atau orang yang diberi kuasa untuk membaca kemahiran menulis anda. Jadi, teruskan usaha yang cemerlang dan cuba menulis dalam beberapa gaya yang hebat supaya tujuan anda menulis surat tertentu sentiasa terlaksana.
Surat boleh digunakan untuk sebarang tujuan sama sekali . Daripada mengucapkan maaf kepada rakan atas kesilapan kecil yang anda lakukan atau pun kerana membeli rumah. Ini adalah surat pujukan kecil daripada seseorang yang bekerja untuk isu dunia.